Sunday, 28 November 2010

Vigil for Nascent Human Life

More by accident than by deliberate intent, I caught Pope Benedict's homily during the First Vespers of Advent/Vigil for Nascent Human Life on the webcast by CTV. I was, at the last minute, looking for the booklet of the celebration in case it contained prayers I could use myself as I prayed the vigil on my own.

The Italian text of the homily is on the Vatican website. My own translation of the following excerpt follows. There are some strong and very challenging words towards the end of this excerpt:
Credere in Gesù Cristo comporta anche avere uno sguardo nuovo sull’uomo, uno sguardo di fiducia, di speranza. Del resto l’esperienza stessa e la retta ragione attestano che l’essere umano è un soggetto capace di intendere e di volere, autocosciente e libero, irripetibile e insostituibile, vertice di tutte le realtà terrene, che esige di essere riconosciuto come valore in se stesso e merita di essere accolto sempre con rispetto e amore. Egli ha il diritto di non essere trattato come un oggetto da possedere o come una cosa che si può manipolare a piacimento, di non essere ridotto a puro strumento a vantaggio di altri e dei loro interessi. La persona è un bene in se stessa e occorre cercare sempre il suo sviluppo integrale. L’amore verso tutti, poi, se è sincero, tende spontaneamente a diventare attenzione preferenziale per i più deboli e i più poveri. Su questa linea si colloca la sollecitudine della Chiesa per la vita nascente, la più fragile, la più minacciata dall’egoismo degli adulti e dall’oscuramento delle coscienze. La Chiesa continuamente ribadisce quanto ha dichiarato il Concilio Vaticano II contro l’aborto e ogni violazione della vita nascente: “La vita, una volta concepita, deve essere protetta con la massima cura” (ibid., n. 51).


To believe in Jesus Christ involves having a new view of man, an view of trust, of hope. For others, experience itself and right reason witness that the human being is a subject capable of understanding and of willing, self conscious and free, irrepeatable and irreplaceable, the peak of all earthly realities, who needs to be recognised as a value in himself/herself and warrants to be welcomed always with respect and love. The human being has the right to not be treated as an object to be possessed or as a thing that can be manipulated as much as one likes, not to be reduced to a mere instrument for the advantage of others and of their interests. The person is a good in themselves and we must seek always their integral development. Love for others, if it is sincere, tends naturally to become a preferential attention for the weakest and the poorest. Along these lines one finds the care of the Church for nascent life, the most fragile, the most threatened by the selfishness of adults and the obscuring of consciences. The Church continually affirms what the Second Vatican Council declared against abortion and all violation of nascent life: "Life, once conceived, must be protected with the greatest of care".
A full English text of the homily can be found at the Catholic Herald site.

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